Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

Μεταγωγές Κρατουμένων. Διαπιστώσεις & προτάσεις αντιμετώπισης προβλημάτων

Σάμος, 29 Ιανουαρίου 2013
ΠΡΟΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

ΣΧΕΤ:
α) Το 200/9/32ζ από 24.12.2012 έγγραφό σας


Με το παρόν έγγραφό μας επιθυμούμε να θέσουμε υπ’ όψη σας ένα σύνολο διαπιστωμένων προβλημάτων τα οποία παρατηρούνται κατά τη διάρκεια της πραγματοποίησης μεταγωγών κρατουμένων με πλοίο, 6 χρόνια μετά την κατάρτιση της σχετική κανονιστικής διαταγής 18/2006 περί "μεταγωγών κρατουμένων".

Η ακριτική Αστυνομική Διεύθυνση Σάμου τους συναδέλφους της οποία και εκπροσωπούμε, παρουσιάζει μία σειρά από ιδιαιτερότητες οι οποίες προκαλούν μία σειρά από επιπλέον προβλήματα στο ζήτημα της πραγματοποίησης μεταγωγών με πλοίο.
Η εκτέλεση των πραγματοποιούμενων μεταγωγών, εκτιμούμε ότι πρωτίστως θα πρέπει να επικεντρώνεται στην εξασφάλιση της ασφάλειας και της σωματικής ακεραιότητας πρώτα απ’ όλα των συνοδών συναδέλφων, αλλά και από την άλλη να διασφαλίζει την αξιοπρεπή μεταγωγή των μεταγώμενων κρατουμένων.
Με γνώμονα όλα τα παραπάνω, σας εκθέτουμε στη συνέχεια ένα σύνολο προβλημάτων-διαπιστώσεων τα οποία προσδιορίσαμε με βάση την προηγούμενη εμπειρία πάνω στο θέμα των μεταγωγών, καθώς και μία σειρά από προτάσεις για την επίλυσή τους.


1. ΑΝΑΠΑΥΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΟΔΩΝ ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΓΩΓΗΣ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
          Α) Το 2/85825/0022 από 19/12/2011 έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με θέμα: «Δαπάνες διανυκτέρευσης ένστολου προσωπικού κατά τις μεταγωγές κρατουμένων»
          Β) Το 72334/10/871414 από 9/12/2010 έγγραφο του ΑΕΑ/Δ/νση Οικονομικών με θέμα: «Δικαιούμενες θέσεις ταξιδίου Αστυνομικών στα Ε/Γ πλοία κρατικού ή μη ναυλολογίου»
          Γ) Το ΠΔ 394/2001 «Χρόνος εργασίας Προσωπικού Ελληνικής Αστυνομίας»

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Προβλεπόταν διημέρευση σε ξενοδοχείο, η οποία εξ΄ αιτίας της «τυπικής» ερμηνείας του σχετικού νόμου (γ σχετικό) έπαψε να ισχύει. Με τα υπάρχοντα δρομολόγια του πλοίου, ο αστυνομικός καλείται έπειτα από πολύωρο ταξίδι (αναχώρηση από ΑΤ Σάμου στις 18.οο και άφιξη στον Πειραιά 08.00-08.30 της επομένης) κατά τη διάρκεια του οποίου παραμένει άυπνος και σε εγρήγορση, αναμονή στο λιμάνι του Πειραιά του λεωφορείου της Διεύθυνσης Μεταγωγών Δικαστηρίων Αθηνών (εφ’ εξής ΔΜΔΑ) -το οποίο τυχαίνει κάποιες φορές να καθυστερεί να προσέλθει-, μεταφορά κρατουμένων και παράδοση σε αυτό ,να αναχωρήσει την ίδια μέρα το απόγευμα(18.00 ώρα) με το πλοίο (είτε με επιστροφή κρατουμένων είτε χωρίς) για την υπηρεσία του με επακόλουθο την μεγάλη σωματική αλλά και ψυχική κόπωση.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Σε περίπτωση επιστροφής κρατουμένων προτείνεται η παραμονή στην Αθήνα και αναχώρηση με το επόμενο δρομολόγιο  πλοίου και όχι αυτό της ιδιας μέρας, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η σωματική και ψυχολογική ξεκούραση των συνοδών. Κατά την παραμονή στην Αθήνα κρίνεται σκόπιμο, να μην υπάρχει διάθεση του προσωπικού για υπηρεσία στη ΔΜΔΑ αλλά χορήγηση ημερήσιας ανάπαυσης, διότι παρουσιάζονται προβλήματα στις συνθήκες διαμονής και μετέπειτα εκτέλεσης υπηρεσίας ειδικά για συνάδελφο που δεν διαθέτει κατάλυμα(καθώς δεν προβλέπεται ξενοδοχείο). Σε περίπτωση  δε, που δεν υπάρχει επιστροφή κρατουμένων κατά την αναχώρηση με το επόμενο δρομολόγιο της ιδιας μέρας, να υπάρχει δυνατότητα διάθεσης δίκλινης καμπίνας και οχι τετράκλινης (α σχετικό), για τη διασφάλιση της ξεκούρασης, έπειτα από το πολύωρο ταξίδι, και του οπλισμού, δεδομένου ότι η διαφορά στην τιμή αγγίζει μόλις τα δύο ευρώ. Επίσης σε περίπτωση που δεν υπάρχει επιστροφή, προτείνεται η αναχώρηση με αεροπλάνο την επομενη της αφίξεως. Με την παρούσα κατάσταση ο αστυνομικός βρίσκεται στο πλοιο για διάστημα 28 περίπου εργάσιμων ωρών σε τρεις μέρες καθ ‘υπέρβαση των προβλεπομένων περί ωραρίου εργασίας διατάξεων (α σχετικό), κάτι το οποίο ποτέ σχεδόν δεν συνεπάγεται τη μετέπειτα ξεκούραση του προσωπικού και αφαίρεση του επιπλέον χρόνου από τον εβδομαδιαίο χρόνο εργασίας. Με τον τρόπο αυτό το τελικό κόστος θα καθίσταται πιο οικονομικό, λαμβάνοντας υπ ‘όψιν τα εκτός έδρας από την μεγάλη χρονική παραμονή εκτός της οικείας Υπηρεσίας των συνοδών, αλλά και της μη διάθεσής του σε Υπηρεσία τις επόμενες ημέρες όπως προβλέπεται.



2. ΜΕΤΑΓΩΓΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΟΠΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΜΟΡΦΗΣ Η’ ΨΥΧΑΣΘΕΝΩΝ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           Άρθρο 18§10 Κανονιστικής Διαταγής 18/06 περί «μεταγωγών κρατουμένων»

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Ο αστυνομικός, απουσία γιατρού, καλείται να εκτελέσει χρέη "νοσοκόμου" , χορηγώντας στον κρατούμενο τα φάρμακά του, χωρίς φυσικά να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την οποιαδήποτε επιπλοκή, που μπορεί να προκαλέσει αλλεργική αντίδραση  ή υπερδοσολογία ή οποιαδήποτε παρενέργεια  θα έθετε σε κίνδυνο την ζωή του κρατουμένου .

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Κρίνεται σκόπιμο να υπάρξει σχετική ρητή πρόβλεψη, ούτως ώστε ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ο αστυνομικός, να προβαίνει στην χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, πρωτίστως για την δική του διασφάλιση και εν συνεχεία για την εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας του μεταγώμενου - κρατουμένου, εκτός και αν παρίσταται γιατρός ο οποίος θα είναι και υπεύθυνος για την φαρμακευτική αγωγή που χορηγείται, όπως επίσης και για τις επιπτώσεις από τη χορήγηση αυτής. Σε περίπτωση ψυχασθενή κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη πρόβλεψης για ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ συνοδεία ειδικού  ιατρού προκειμένου να επιληφθεί σε τυχόν κρίση η επιπλοκή της υγείας του,(επιληψία, κρίσεις πανικού κτλ) την οποία ο αστυνομικός δεν είναι σε θέση να αντιμετωπίσει.



3. ΠΑΡΑΔΟΣΗ – ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΣΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΤΑΓΩΓΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (ΔΜΔΑ)
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           ΚΔ 18/06 Άρθρο 7§5

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Ο αστυνομικός καλείται αρκετές φορές να παραδώσει τους κρατουμένους όχι στη ΔΜΔΑ, όπου και αναγράφει η διαταγή συνοδείας, αλλά με διαταγή της Υπηρεσίας (ΔΜΔΑ) σε εφημερεύον ψυχιατρείο ή φυλακή, με αποτέλεσμα να επέρχεται, σε συνδυασμό με την πολύωρη παραμονή στην Αθήνα, μέχρι την επιστροφή αυθημερόν με το επόμενο πλοιο και του πολύωρου ταξιδιού(13,5 ώρες), κόπωση και εξουθένωση του προσωπικού.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Κρίνεται απαραίτητο η παράδοση-παραλαβή να γίνεται στη ΔΜΔΑ όπως αναγράφεται στη διαταγή συνοδείας, και από εκεί και έπειτα να αναλαμβάνουν οι συνάδελφοι της ΔΜΔΑ, οι οποίοι σαφέστατα βρίσκονται σε μεγαλύτερη οξυδέρκεια και καλύτερη σωματική κατάσταση (από άποψη κοπώσεως).



4. ΔΥΣΑΝΑΛΟΓΙΑ ΣΥΝΟΔΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΓΩΜΕΝΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
          Το Π.Δ. 141/1991 άρθρο 144§9 περ. (α) προβλέπει αναλογία 2 συνοδών για συνοδεία μέχρι 3 κρατουμένων. Σημειωτέον ότι αυτή η αναλογία μπορεί να είναι αρκετή για την πραγματοποίηση χερσαίων μεταγωγών, πλην όμως δεν μπορεί να είναι η ίδια για την πραγματοποίηση μεταγωγών με πλοίο, όπου δεν διατίθεται για τη μεταγωγή κλειστό και ειδικά κατασκευασμένο υπηρεσιακό όχημα, και επιπλέον για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα ίσως και περισσότερο των 10 ωρών οι κρατούμενοι βρίσκονται δίπλα-δίπλα με τους συνοδούς. Παρ' όλα αυτά δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη μνεία για την ιδιαιτερότητα των μεταγωγών με πλοίο στο εν λόγω ΠΔ.

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Κατά τη διάρκεια των μεταγωγών οι οποίες πραγματοποιούνται ακτοπλοϊκώς και με μικρό αριθμό συνοδών, όπως π.χ. για την μεταγωγή 3 κρατουμένων προβλέπεται ότι διατίθενται 2 συνοδοί-αστυνομικοί. Με την αναλογία αυτή, τίθεται το ζήτημα ότι σε περίπτωση που προκύψει  κάποια φυσική βιολογική ανάγκη για τον ένα εκ των δύο συναδέλφων-συνοδών, θα πρέπει ο 2ος συνάδελφος να μείνει πίσω "φρουρώντας",  ταυτόχρονα 3 κρατούμενους, πράγμα ανθρωπίνως αδύνατον. Το σενάριο που περιγράφεται δεν είναι καθόλου απίθανο, μιας και η μέση διάρκεια διαδρομής της γραμμής Σάμος-Πειραιάς, είναι 13,5 ώρες (με πραγματική διάρκεια σε πολλές περιπτώσεις τις 15 ώρες). Άρα σε ένα ταξίδι 13-15 ωρών το ως άνω ενδεχόμενο πρέπει να θεωρείται τουλάχιστον βέβαιο ότι μπορεί να προκύψει, και ως εκ τούτου θα πρέπει να τύχει σχετικής αντιμετώπισης.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Στις μεταγωγές που πραγματοποιούνται με πλοίο, όταν ο αριθμός των συνοδών αστυνομικών είναι μικρότερος από 4,πρέπει να διατίθεται ένας ακόμη επιπλέον συνοδός-αστυνομικός, προς εξασφάλιση των ελάχιστων στάνταρ ασφάλειας της μεταγωγής, κατά τη διάρκεια απουσίας για οποιοδήποτε προβλεπόμενο λόγο κάποιου εκ των συνοδών αστυνομικών.
          Επίσης πρέπει να εξασφαλίζεται  η διάθεση  ενός ελάχιστου αριθμού τεσσάρων (4) αστυνομικών συνοδών για τις μεταγωγές, δεδομένου  ότι αν π.χ. μετάγονται 3 κρατούμενοι και προκύψει η οποιαδήποτε ανάγκη για κάποιους εξ' αυτών, τότε πρακτικά λόγω της αριθμητικής δυσαναλογίας (που σήμερα υπάρχει), θα πρέπει ένας συνοδός να συνοδεύσει τον κρατούμενο σε άλλο χώρο-σημείο του πλοίου, χωρίς από εκεί και έπειτα να έχει την κάλυψη κάποιου άλλου συναδέλφου,  αν και εφόσον χρειαστεί. Οπότε στην περίπτωση που μετάγονται κρατούμενοι με πλοίο, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει ο αριθμός των συνοδών συναδέλφων να είναι μικρότερος από 4, για προφανείς λόγους ασφάλειας.



5. ΑΠΟΥΣΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΦΥΛΑΞΗΣ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΠΛΟΙΑ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
          Άρθρο 1§8 ΚΔ 18/2006

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Ο αστυνομικός καλειται να εκτελεσει μεταγωγη σε κάποιο ιδιαίτερο χώρο του πλοίου (συνήθως στα εστιατόρια) ο οποίος δεν ειναι απομονωμένος απο τους λοιπούς επιβάτες με αποτέλεσμα την μη ασφαλή διεξαγωγή αυτής (συχνό φαινόμενο αποτελεί η περιεργεια των περιφερόμενων επιβατών στην καλύτερη περίπτωση, προβλήματα επειτα από εντονη επιθυμια κρατουμενων για κάπνισμα, αντιδράσεις ψυχασθενών, αδυναμία ξεκούρασης αστυνομικών κτλ).

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Δημιουργία σε κάθε πλοίο ιδιαίτερου διαμερίσματος (ειδικά διαμορφωμένου χώρου, απομονωμένου από τους υπόλοιπους επιβάτες)  που θα πληροί τους κανόνες υγιεινής και ασφαλείας και θα κρίνεται κατάλληλο για την μεταφορά των κρατουμένων. Σε άλλη περίπτωση προτείνεται η πραγματοποίηση σειράς επαφών με τους ιδιοκτήτες των πλοίων, προκειμένου να γίνει και από αυτούς κατανοητή η σοβαρότητα των μεταγωγών, και προκειμένου να δώσουν ως προς τούτο σχετικές εντολές-οδηγίες στα πληρώματα των σκαφών τους, ώστε να διαθέτουν χωρίς αντιδράσεις και χωρίς να δυσανασχετούν χώρους πλήρως απομονωμένους για τις ανάγκες εξυπηρέτησης της μεταγωγής.



6. ΜΙΚΡΟΕΞΟΔΑ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ & ΣΥΝΟΔΩΝ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           α) Τα μικροέξοδα ταξιδίου προβλεπόταν από το άρθρο 10 της Υπ' αριθμ. 2/72000/0022 από 18/12/2001 ΚΥΑ των κ. Υπουργών Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης και συγκεκριμένα την §1 όπου προβλεπόταν μεταξύ των άλλων τα εξής: "1. Οι μικροδαπάνες ταξιδίου καθορίζονται σε ποσοστό που υπολογίζεται επί του αντιτίμου των εισιτηρίων ως εξής: α. Σε ποσοστό 30% προκειμένου για θαλάσσια μέσα μεταφοράς. [...]".
          β) Άρθρο 9§2 Ν.3833/2010 το οποίο κατήργησε τις διατάξεις του  α σχετικού

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Το ταξίδι με πλοίο από Σάμο για Πειραιά, διαρκεί κατά μέσο όρο 13,5 ώρες, (χωρίς να υπάρχει διαθέσιμη εναλλακτική μιας και είναι το μοναδικό πλοίο για Σάμο). Κρίνεται και είναι ανθρωπίνως απαράδεκτο, να μην προβλέπεται η καταβολή κονδυλίου για μικροέξοδα, ειδικά των συνοδευόμενων κρατουμένων, και αυτοί να παραμένουν για το παραπάνω διάστημα  (και συνολικά για περίπου 15 ώρες από το ΑΤ Σάμου στη Δ/νση Μεταγωγών Αθηνών), χωρίς ένα μπουκαλάκι νερό, σάντουιτς ή κάποιο άλλο μικροέξοδο. Στην πράξη, τα μικροέξοδα αυτά των κρατουμένων οι οποίοι στερούνται χρημάτων, καλύπτονται  'αναγκαστικά' από τους συνοδούς, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή της μεταγωγής (και να καμφθούν οι αντιδράσεις και η δυσανασχέτηση των κρατουμένων από την μη χορήγηση σε αυτούς των ως άνω αυτονόητων παροχών).

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Επειδή κρίνεται ότι το θέμα της αντιμετώπισης των κρατουμένων από την Ελληνική Αστυνομία, ειδικά όταν αυτοί υπόκεινται σε μία τόσο μακράς διάρκειας μετακίνηση (15 ωρών), χωρίς να τους παρέχονται τα ελάχιστα απαραίτητα τρόφιμα κ.τ.λ. κατά τη διάρκεια της μεταγωγής τους, ενδέχεται να εκθέσει την εικόνα της ΕΛ.ΑΣ., καθώς η μη πρόβλεψη για οποιαδήποτε παροχή στους κρατουμένους, έχει ως αποτέλεσμα να καταστρατηγείται το ίδιο το ΠΔ 141/91 άρθρο 144§11, όπου αναφέρεται πως η μεταγωγή πραγματοποιείται κατά τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε, να εξασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλή μετακίνηση και συγχρόνως, να μη θίγει την αξιοπρέπεια του κρατουμένου. Ως εκ τούτου, και δεδομένης της "ευαισθησίας" που επιδεικνύεται τόσο από το Αρχηγείο μας όσο και από τις απαιτήσεις της κοινωνίας πάνω στο ζήτημα των μεταγωγών και των δικαιωμάτων των κρατουμένων, κρίνεται σκόπιμο να επανέλθει η πρόβλεψη των μικροεξόδων κατά +30% επί του καταβλητέου εισιτηρίου, ειδικά για την περίπτωση των πραγματοποιούμενων με πλοίο μεταγωγών, στην περίπτωση που αυτές διαρκούν, με βάση τον πίνακα δρομολογίων του κατά περίπτωση πλοίου, χρονικό διάστημα περισσότερο των 8 ωρών. Το χρονικό διάστημα μπορεί κατά περίπτωση να περιοριστεί και στις 6 ώρες (ειδικά αν ληφθεί υπ’ όψη ότι ένα χρονικό διάστημα 2 ωρών απαιτείται κατ’ ελάχιστον για την προετοιμασία των κρατουμένων στην Υπηρεσία προέλευσης, την μεταφορά τους στον εκάστοτε λιμένα προς αναμονή του πλοίου, και τέλος μετά την άφιξή τους στο λιμάνι του Πειραιά για το διάστημα το οποίο απαιτείται προκειμένου να επιβιβασθούν στο όχημα της ΔΜΔΑ και την μετάβασή τους εκεί).



7. ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΙΘΜΟΥ ΣΥΝΟΔΩΝ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝ ΜΕΤΑΓΟΝΤΑΙ ΠΟΙΝΙΚΟΙ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ Η’ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           Άρθρο 144 Π.Δ. 141/1991 παράγραφος 9 περίπτωση (α)

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Προβλέπεται διαφορετικός αριθμός αστυνομικών συνοδών, ανάλογα με το αν μετάγονται ποινικοί ή κρατούμενοι προς επαναπροώθηση.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Προτείνεται η αναλογία να είναι η ίδια, καθώς είναι οξύμωρο να θεωρήσουμε ότι ο αστυνομικός κινδυνεύει περισσότερο κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού 15 ωρών από ένα λαθροδιακινητή ποινικό τον οποίο συνοδεύουν 2 συνοδοί, από ότι όταν 2 συνοδοί μετάγουν π.χ. 5 αλλοδαπούς διάπλασης ο καθένας στο 1,90μ ύψος και αντίστοιχου σωματικού βάρους.



8. ΣΤΟΛΗ ΣΥΝΟΔΩΝ ΜΕΤΑΓΩΓΗΣ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           Άρθρο 30 ΚΔ 18/2006

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Οι συνοδοί έχουν την υποχρέωση να φέρουν κατά την μεταγωγή την προβλεπόμενη στολή υπ’ αριθμ. 9ε των Υπηρεσιών Μεταγωγών-Δικαστηρίων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία υπέρογκων αποσκευών μιας και εκ των πραγμάτων ο κάθε συνάδελφος (εκτός από κάποια κλινοσκεπάσματα για το πλοίο αλλά και για την παραμονή του στην Αθήνα) πρέπει να φέρει και μία αλλαγή με πολιτικά ρούχα για λόγους ασφάλειας κατά τις μετακινήσεις του μέσα στην Αθήνα. Με τον τρόπο αυτό όμως δυσχεραίνεται η κίνηση και η φύλαξη των κρατούμενων μέχρι την παράδοση τους καθώς επίσης και σε τυχόν περίπτωση επιστροφής κρατουμένων. Επίσης δημιουργούνται προβλήματα κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης μεικτών μεταγωγών όπου μεταφέρονται και ψυχασθενείς όπου η στολή ενδέχεται να προκαλέσει τον μεταγώμενο ψυχασθενή. Επιπλέον συνάδελφοι με στολή είναι έκθετοι στην πολύωρη περιέργεια των διερχόμενων σε διάφορους χώρους του πλοίου επιβατών, ενώ τέλος η στολή προκαλεί την στοχοποίηση των αστυνομικών και έχει ως αποτέλεσμα να μην δύναται η αστυνομική δύναμη να επέμβει αθέατα σε περίπτωση που προκύψει κάποια ανάγκη και απαιτηθεί κάτι τέτοιο.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Προτείνεται να υπάρξει σχετική μνεία ούτως ώστε στην περίπτωση που πραγματοποιούνται μεταγωγές με πλοίο, να προβλέπεται ότι οι συνοδοί φέρουν πολιτική περιβολή, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η άνεση των αστυνομικών λόγω του πολύωρου ταξιδιού (13,5 ώρες), η απουσία υπέρογκων αποσκευών και η στοχοποίησή τους κατά την διάρκεια εκτέλεσης της υπηρεσίας τους.



9. ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΞΟΔΩΝ ΑΠΟ ΠΑΓΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΔΙΑΤΑΞΗ:
           Το από 30/4/2011 έγγραφο Α.Ε.Α. με τίτλο «Χορήγηση προκαταβολής έναντι οδοιπορικών εξόδων στο μετακινούμενο Αστυνομικό Προσωπικό»

ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ & ΑΙΤΙΑ:
          Οι μεταγωγές αποτελούν ένα υπηρεσιακό καθήκον το οποίο εκτελείται κατά κόρον ειδικά από τους συναδέλφους οι οποίοι υπηρετούν στα κατά τόπους Τμήματα Μεταγωγών. Στα πλαίσια των ισχυουσών διατάξεων προκαταβάλλονται στο αστυνομικό προσωπικό το οποίο εκτελεί τις μεταγωγές, τα έξοδα των εισιτηρίων για τη μετακίνηση του και το κόστος διαμονής του σε ξενοδοχείο (όπου και όποτε αυτό προβλέπεται). Από την άλλη όμως δεν υπάρχει σχετική μνεία προκειμένου να προκαταβάλλονται στις περιπτώσεις των μεταγωγών και η αποζημίωση για τα εκτός έδρας των συναδέλφων. Η περίπτωση των μεταγωγών όμως παρουσιάζει κάποιες ιδιαιτερότητες οι οποίες επιτάσσουν την διαφορετική αντιμετώπισή τους από οικονομικής άποψης εκ μέρους της Υπηρεσίας. Πιο συγκεκριμένα οι μεταγωγές από τις νησιωτικές περιοχές στην Αθήνα (και ειδικότερα από μακρινούς προορισμούς όπως η Σάμος), έχουνε ως αποτέλεσμα οι συνάδελφοι να υποβάλλονται κατά σειρά σε ένα σύνολο εξόδων, τα οποία κατ’ ελάχιστον περιορίζονται σε αυτά τα έξοδα τα οποία θα γίνουν μέσα στο πλοίο κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού 13,5 ωρών όπως αυτό της λήψης ενός γεύματος (πληρωμένο σε τιμές πλοίου). Από την άλλη η επί 3ημερο μετακίνηση του αστυνομικού μακρυά από την οικία του, και η λήψη κατ’ ελάχιστο 2 γευμάτων ημερησίως, συνεπάγεται την επιπλέον επιβάρυνσή των συνοδών με το ποσό των 60€ (σύμφωνα με μία μέση εκτίμηση). Έτσι στην περίπτωση ενός συναδέλφου ο οποίος υπηρετεί σε ένα τμήμα μεταγωγών και ο οποίος ενδέχεται να εκτελεί κατ’ ελάχιστον 1 μεταγωγή το μήνα, αυτό συνεπάγεται μία επιβάρυνση του προσωπικού του προϋπολογισμού της τάξεως των 750€ ετησίως. Αν λάβουμε υπ’ όψη και τον ρυθμό με τον οποίο πραγματοποιείται εκκαθάριση στα σχετικά υπομνήματα από τις μεταγωγές, τότε εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι αυτή η μετακίνηση για εκτέλεση υπηρεσίας μεταγωγής κρατουμένων, έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική επιβάρυνση του συνόλου των συναδέλφων οι οποίοι υπηρετούν σε τμήματα μεταγωγών, καθιστώντας την εκτέλεση της υπηρεσίας αυτής ανεπιθύμητη, καθώς πέραν της κούρασης που αυτή συνεπάγεται, και την οικονομική αφαίμαξη αυτών.

ΑNΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:
          Επειδή οι μεταγωγές θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται, και επειδή οι συνάδελφοι θα συνεχίσουν να υποβάλλονται στα ίδια πραγματικά έξοδα κατά τη διάρκεια αυτών, προτείνεται η τροποποίηση των σχετικών διατάξεων, ούτως ώστε να προκαταβάλλεται στους συναδέλφους συνοδούς και η αποζημίωση που αντιστοιχεί στην εκτός έδρας μετακίνησή τους, ειδικά για την περίπτωση των μεταγωγών.  Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υλοποιηθεί, προτείνεται η χορήγηση του χρηματικού ποσού των 30€ κατ΄ ελάχιστον ανά ημέρα σε κάθε συνάδελφο (ενδεχόμενα από την παγία της Υπηρεσίας), προκειμένου να καλυφθεί η βασική βιολογική ανάγκη του να τραφεί κατά τη διάρκεια της μεταγωγής.


Λαμβανομένης υπ’ όψη της επικινδυνότητας της υπηρεσίας Μεταγωγών κρατουμένων, θεωρήσαμε επιτακτική ανάγκη να σας εκθέσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά  καθώς και τους κινδύνους που εγκυμονούνται από την μη επίλυσή τους.

Η περαιτέρω κωλυσιεργία από τον οποιονδήποτε προκειμένου να ρυθμιστούν τα ζητήματα που τέθηκαν, είναι ενδεχόμενο να εκθέσει, ίσως και ανεπανόρθωτα, την εικόνα της Υπηρεσίας και την ασφάλεια των συνοδών και των κρατουμένων. Θεωρήσατε ως δεδομένο ότι για την αποτροπή ενός τέτοιου ενδεχομένου οι συνοδοί συνάδελφοι –αστυνομικοί, προσφέρουν καθημερινά και ανιδιοτελώς τον καλύτερο τους εαυτό.   


Με Εκτίμηση
Για το Δ.Σ.
sfragida_1– Ο –
ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Θωμάς Χ. ΛΙΟΚΑΥΤΟΣ
– Ο –
ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Σάββας Α. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας πρώτα ελέγχονται και μετά δημοσιεύονται...ζητάμε την κατανόηση σας αλλά πρέπει να αποφευγθούν υβριστικά σχόλια που πιθανόν θα προσβάλουν.