Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου 2012

Διαπιστώσεις & προτάσεις για την επικείμενη λειτουργία του Κέντρου Πρώτης Υποδοχής Μεταναστών Σάμου


ΕΝΩΣΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ

ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΝΟΜΟΥ ΣΑΜΟΥ

ΠΡ. ΔΗΜ. ΝΙΚΟΛΑΡΕΪΖΗ 3
T.K.  83100  ΣΑΜΟΣ – ΣΑΜΟΥ
ΤΗΛ.– FAX: 22730-80569
Police on line: 86-10188
ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ.: 800/6/ 14
==================
Αρίθμ. Απόφ. Πρωτοδ. Σάμου:72/216/27 Ε.Δ./1996




Σάμος, 14 Σεπτεμβρίου 2012

ΠΡΟΣ
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ Α.Δ. ΣΑΜΟΥ           κ. Δημήτριο Χιωτέλλη

ΚΟΙΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ
1. ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΑΜΟΥ κα. Αγνή Καλογερή
2. ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΠΡΩΤΟΔΙΚΩΝ ΣΑΜΟΥ                                           κ. Νικόλαο Φιστόπουλο
3. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

                                                                                       
ΣΧΕΤ:
α) Το 800/6/12 από 29.05.2011 έγγραφό μας


   Κύριε Διευθυντά,

Ο Ιπποκράτης ο Κώος είχε πει πολλά χρόνια πριν ότι «το προλαμβάνειν καλύτερο του θεραπεύειν». Επειδή η Αστυνομία είναι ένας  δυναμικά μεταβαλλόμενος Οργανισμός ο οποίος θα πρέπει να είναι υγιής και να προλαμβάνει τις «ασθένειες»,   ερχόμαστε με το παρόν έγγραφο που αποτελεί συνέχεια προηγούμενης μας αλληλογραφίας προκειμένου σας θέσουμε υπόψιν τα προβλήματα και τις ανησυχίες όλου του προσωπικού της Α.Δ. Σάμου που αφορά την επικείμενη επαναλειτουργία του Κέντρου Λαθρομεταναστών.
Κατόπιν εντολής του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας το Α.Τ. Σάμου προέβη στην παραλαβή από την Περιφερειακή Ενότητα Σάμου της κτιριακής  υποδομής και  του υλικοτεχνικού εξοπλισμού του ανώτερου κέντρου. Με δεδομένη την άμεσα αναμενόμενη επικείμενη έναρξη των εργασιών αποκατάστασης των ζημιών από τον ανάδοχο εργολάβο και την αυξημένη ροη λαθρομεταναστών στο νησί μας σας παραθέτουμε τα κάτωθι:

Α)Η όλη εγκατάσταση βρίσκεται  κατασκευασμένη   πάνω σε πλαγιά(πρώην πεδίο βολής του στρατού) αποτελούμενη από  επικλινή επίπεδα  τα οποία δεν διαχωρίζονται επαρκώς και με ασφάλεια μεταξύ τους και στα οποία βρίσκονται τοποθετημένοι 11 θάλαμοι (container)  με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η οπτική επαφή από την θέση του διοικητηρίου όπου είναι τοποθετημένο το σύστημα παρακολούθησης των καμερών το οποίο είναι πλήρως κατεστραμμένο επί του παρόντος.

Β)Η εξωτερική περίφραξη του κέντρου είναι κατασκευασμένη από συρματόπλεγμα με τοποθετημένο στο άνω και κάτω μέρος αυτού λεπιδοφόρου συρματοπλέγματος (consertina) το οποίο είναι  κατεστραμμένο σε πολλά σημεία του και εύκολα προσπελάσιμο.

Γ)Περιμετρικά της εγκατάστασης δεν υπάρχει οδικό δίκτυο έτσι ώστε καθίσταται αδύνατη η περιφρούρηση αυτού με εποχούμενη περιπολία και ο χρόνος   μετάβασης πεζή ή  εποχούμενα στο βόρειο τμήμα να μην επιτρέπει την  άμεση παρουσία μας στο σημείο.

Δ)Εφαπτόμενα του συρματοπλέγματος στην δυτική πλευρά του κέντρου υπάρχει ρέμα με μεγάλα δέντρα (πεύκα) τα οποία σε περίπτωση πυρκαγιάς όπως στις 8-11-11 ενδεχομένως θα μεταδώσουν την φωτιά σε όλους τους χώρους με ανεξέλεγκτες συνέπειες  και πιθανά θύματα από τους λαθρομετανάστες που θα βρίσκονται εσώκλειστοι  και σε συνάρτηση με την πλήρη διάλυση των πυροσβεστικών φωλιών και τους ληγμένους πυροσβεστήρες που υπάρχουν.



Κατόπιν των ανωτέρω και εκδηλώνοντας τους φόβους και την ανησυχία όλου του προσωπικού της Διεύθυνσης μας, σας προτείνουμε μία σειρά από μέτρα-παρεμβάσεις ούτως ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες να συμβεί κάποιο δυσάρεστο γεγονός στον εν θέματι χώρο, και συγκεκριμένα:

ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ του ΚΕ.Π.Υ.

Η Διεύθυνση Τεχνικών του Αρχηγείου μας έχει την ευθύνη επίβλεψης των εργασιών στον χώρο του ΚΕ.Π.Υ., οπότε παρακαλούμε για την παρέμβασή σας προκειμένου να πραγματοποιηθεί μία σειρά αλλαγών οι οποίες κρίνονται εκ μέρους μας ως απαραίτητες, όπως:

A) i)Τοποθέτηση σύγχρονων καμερών ασφαλείας σε ψηλούς στύλους προκειμένου το πεδίο ορατότητας να είναι μεγαλύτερο ,να  μην υπάρχουν νεκρά σημεία και να είναι αδύνατη η καταστροφή αυτών όπως  και το κόψιμο καλωδίων σύνδεσης τους.
 ii)Τοποθέτηση περιμετρικά της εγκατάστασης και άλλων τριών σκοπιών (πέραν της ήδη υπάρχουσας) σύμφωνα με τις προδιαγραφές και στο σωστό ύψος για την σωστή περιμετρική επιτήρηση του χώρου.

B)Αντικατάσταση της  συρμάτινης περίφραξης με την κατασκευή τείχους 3 μέτρων  τουλάχιστον παρέχοντας καλύτερη ασφάλεια και αποτροπή απόδρασης.

Γ)Κατασκευή περιμετρικά του κέντρου δρόμου ο οποίος θα επιτρέπει την καλύτερη φρούρηση του κέντρου με εποχούμενη περιπολία και την μείωση του χρόνου μετάβασης σε σημείο όπου θα υπάρχει κίνδυνος απόδρασης.

Δ)Ληφθεί μέριμνα προκειμένου να επισκευασθούν άμεσα οι πυροσβεστικές φωλιές και γίνει αναγόμωση των ήδη υπαρχόντων πυροσβεστήρων, καθώς και αποψίλωση σε ικανή απόσταση από την δυτική πλευρά του ΚΕ.Π.Υ..

Ε)Τοποθέτηση ανιχνευτή X-RAY και μαγνητικής πύλης στην είσοδο του κέντρου για έλεγχο όλων των εισερχόμενων.


ΜΕΡΙΜΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ της Α.Δ. ΣΑΜΟΥ ΜΕ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Στο σκέλος της ενίσχυσης της Α.Δ. Σάμου με αστυνομικό προσωπικό, προτείνεται η εκδήλωση ενεργειών προς την κατεύθυνση των: 

Α)Άμεση στελέχωση του ιδρυθέντος με το Π.Δ. 235/2007 Τμήματος δίωξης Λαθρομετανάστευσης της Α.Δ. Σάμου,  που θα ασχολείται αποκλειστικά με τον εντοπισμό, σύλληψη και φρούρηση των λαθρομεταναστών.

Β)Ενίσχυση της ήδη μειωμένης αστυνομικής δύναμης της Διεύθυνσης μας με προσωπικό από άλλες Διευθύνσεις στα πλαίσια του προγράμματος αντιμετώπισης της λαθρομετανάστευσης  που έχει ανακηρυχτεί σε εθνικό θέμα μείζονος σημασίας από την σχεδιαζόμενη «δεξαμενή αστυνομικών».


ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ

Στο εξίσου σημαντικό ζήτημα των μέτρων πρόληψης τα οποία θα πρέπει να λαμβάνονται, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών τόσο μεταξύ των τροφίμων, όσο και στο προσωπικό της Υπηρεσίας μας το οποίο θα απασχολείται στην φύλαξη των τροφίμων, προτείνονται:

Α)Εξοπλισμός των αστυνομικών που θα εκτελούν υπηρεσία στο ΚΕ.Π.Υ. με γάντια, μάσκες  και λοιπά είδη απολύμανσης.

Β)Πρόνοια για την εσωτερική καθαριότητα του ΚΕ.Π.Υ.  και την αποκομιδή των σκουπιδιών

Γ)Απολύμανση όλων των χώρων καθότι μετά από 2 χρόνια που παραμένει ανενεργό είναι επιτακτική η ανάγκη.

Δ)Υποχρεωτική υγειονομική εξέταση όλων των τρόφιμων, πριν την παράδοση τους στο χώρο του ΚΕ.Π.Υ.

Ε) Προληπτικός εμβολιασμός των συναδέλφων που εκτελούν υπηρεσία στο ΚΕ.Π.Υ. για φυματίωση (κατόπιν της εξέτασης μαντού) και για ηπατίτιδα (κατόπιν σχετικών εξετάσεων για δείκτες ηπατίτιδας Α, Β και C). Με τον τρόπο αυτό η Υπηρεσία θα μπορέσει να προλάβει τυχόν δυσάρεστες καταστάσεις οι οποίες σχετίζονται με το ύψιστης προτεραιότητας ζήτημα της υγείας του προσωπικού. Επιπλέον όμως θα ληφθεί μέριμνα για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα, από όπου η όποια ολιγωρία της Υπηρεσίας ενδέχεται να συνεπάγεται και την αστική ευθύνη σε βάρος του Δημοσίου.


Πλέον των ανωτέρω, επειδή ο χώρος του ΚΕ.Π.Υ. αποτελεί ένα χώρο κράτησης, ο οποίος όμως λειτουργεί κατά τέτοιο τρόπο ο οποίος προσομοιάζει με τη λειτουργία ενός σωφρονιστικού ιδρύματος, θα θέλαμε έγκαιρα να λάβουμε απαντήσεις σε μία σειρά από σοβαρά και μη ρυθμισμένα μέχρι και σήμερα ζητήματα:

(α)ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΙ ή ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕΝΟΙ
 Να μας διευκρινιστεί  αν οι ανωτέρω μετανάστες θα θεωρούνται κρατούμενοι  όπως γίνονταν έως σήμερα η φιλοξενούμενοι διότι θα είναι δυσβάσταχτο  το ποινικό  βάρος σε περίπτωση απόδρασης  μετανάστη- Κρατουμένου  εις βάρος του Αστυνομικού Προσωπικού που είναι αρμόδιο για την φύλαξη του χώρου. Κατά τον τρόπο αυτό δεν απαιτούμε να άρουμε «την ενδεχόμενη αμέλεια» των συναδέλφων μας κατά την πραγματοποίηση ενός τέτοιου συμβάντος, αλλά από την άλλη δεν μπορεί να διατίθενται προς υπηρεσία σε ένα χώρο κράτησης ή φιλοξενίας (ο όρος μπορεί να επιλεγεί ανάλογα με το καθεστώς διαμονής τους στο κέντρο), και ως εκ τούτου να αναζητείται κάποια κατηγορία εργαζομένων η οποία θα επωμιστεί τον ρόλο του «εξιλαστήριου θύματος» στο ενδεχόμενο κάποιας απόδρασης.

(β) ΡΟΛΟΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΑ ΚΕ.Π.Υ
               Όπως έχουμε πληροφορηθεί μέσω του υπ’ αριθμ. 9760/20/183-ρλστ από 27-06-2008 έγγραφο της Α.Δ. Σάμου, όποιος εκτελεί υπηρεσία στο ΚΕ.Π.Υ. (τότε ΕΧΠΑ), έχει τα καθήκοντά του φρουρού τα οποία ασκεί σύμφωνα με τα όσα γενικά ορίζουν τα άρθρα 66 και 67 του Π.Δ. 141/1991. Αυτή η απάντηση δημιουργεί μία τεράστια αντίφαση, αφού στο άρθρο 66 παρ.5 εδάφιο α’ αναφέρεται ότι οι αστυνομικοί φρουροί φέρουν υπηρεσιακό οπλισμό όταν διατίθενται στην εκτέλεση τέτοιου είδους Υπηρεσίας, ενώ παρακάτω και μόλις στο εδάφιο β’ αναφέρεται επίσης ότι οι φρουροί δεν εισέρχονται ένοπλοι μέσα στα κρατητήρια.
Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΣΤΕΙ ο ρόλος των αστυνομικών στα πλαίσια λειτουργίας του εν λόγω κέντρου, καθώς η έως τώρα διάθεσή τους σε Υπηρεσία περιελάμβανε πλήρως αντιφατικά και αλληλοσυγκρουόμενα μεταξύ τους καθήκοντα. Η παράλληλη άσκηση των καθηκόντων αυτών μάλιστα δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί από το ίδιο άτομο, κατ’ ελάχιστον για λόγους πραγματικούς, αλλά και κατ’ επέκταση επειδή έρχονται σε ευθεία αντίθεση με το πλαίσιο που ορίζουν οι Κανονισμοί της Υπηρεσίας μας.

(γ) ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΕ.Π.Υ
Τέλος παρακαλούμε όπως διευκρινιστεί το ποιος έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης των κρατουμένων στις καθημερινές βασικές τους ανάγκες (φαγητό, καθαριότητα, ιατρική περίθαλψη κλπ)  αλλά και τη ευθύνη συντήρησης ή αποκατάστασης  προκληθέντων ζημιών στα υλικοτεχνικά μέσα της εγκατάστασης.



Οι αστυνομικοί που εκτελούσαν και θα εκτελούν από εδώ και στο εξής καθήκοντα φρουρού στο εν λόγω κέντρο επιθυμούν εκδηλώνοντας μία πραγματικά επαγγελματική στάση να τύχουν ρύθμισης μία σειρά από ζητήματα, τα οποία διεξοδικά διατυπώθηκαν μέσω του παρόντος εγγράφου. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η ελαχιστοποίηση της πιθανότητας εκδήλωσης κάποιας δυσάρεστης κατάστασης η οποία θα τους φέρει αντιμέτωπους με την δικαιοσύνη για πράξεις ή παραλείψεις τους για τις οποίες με τη σημερινή μορφή του ΚΕ.Π.Υ. δεν μπορούν να αποφύγουν(π.χ. απελευθέρωση κρατουμένου). Επιπλέον εκτιμάται ότι αν υιοθετηθούν οι προτάσεις μας, θα προκύψει τελικά ένας χώρος, ο οποίος θα εξασφαλίζει σε ακόμη πιο ικανοποιητικό βαθμό, μία αξιοπρεπή και ασφαλή διαμονή για τους τρόφιμους μετανάστες, και θα μειώνει τον κίνδυνο δημιουργίας δυσμενών κρίσεων και σχολίων σε βάρος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Διατηρούμε την ελπίδα ότι τελικά θα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε, σε προληπτικό επίπεδο και στα πλαίσια του αμοιβαίου ενδιαφέροντός μας για την εύρυθμη λειτουργία του υπό ίδρυση ΚΕ.Π.Υ., τα ζητήματα που τέθηκαν, θέτοντας παράλληλα το σύνολο της διαθέσιμης εμπειρίας και πληροφόρησης μας στη διάθεσή σας.

Το παρόν έγγραφο συντάχθηκε από τους Θωμά Τσιούρη, Νικόλαο Μπρέσιακα και Ευθύμιο Μπατσούκα του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Α.Υ.Ν. Σάμου


Με Εκτίμηση
Για το Δ.Σ.
– Ο –
ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Θωμάς Χ. ΛΙΟΚΑΥΤΟΣ
– Ο –
ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Σάββας Α. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας πρώτα ελέγχονται και μετά δημοσιεύονται...ζητάμε την κατανόηση σας αλλά πρέπει να αποφευγθούν υβριστικά σχόλια που πιθανόν θα προσβάλουν.